Als je van kleding haken en/of breien houdt, dan heb je vast gezien dat Claire Boeter een te gek nieuw boek heeft gemaakt: ByClaire Fashion.

Het boek staat vol met fashionable mode-items zoals vesten, een shrug, een poncho, sjaals, tassen en riemen en daarnaast staat er ook nog een aantal accessoires in het boek. Alle projecten zijn aan te passen aan je eigen kleur- en modestijl. Het is een vernieuwend boek, waarin Claire eerst het een en ander met ons deelt over mode, maten en kleur en daarnaast andere handige info geeft over hoe je het boek kunt gebruiken om je eigen stijl te creëren. Vervolgens kom je bij alle projecten, stuk voor stuk voorzien van duidelijk uitgelegde patronen en toffe foto’s.

Naast haken en breien komt ook borduren aan bod, Claire laat zien hoe je op een hippe manier je kleding en accessoires kunt pimpen met borduursteken. Voor wat betreft de breipatronen viel ik meteen voor de mooie ajoursjaal. Mijn brei-skills zijn nog niet zo goed, maar deze sjaal zou ik tóch graag een keer willen maken. Ook de gebreide strepensjaal vind ik tof. Er staan ook veel te gekke haakpatronen in het boek, zoals het ‘schattige tasje’ (in oker) en de ‘toffe tas met noppen’, en natuurlijk de prachtige stoere vesten.

Een kledingstuk haken vinden veel mensen toch best een uitdaging. Zal het wel passen, en wordt het wel mooi? En is het niet te moeilijk? Daarom besloot ik het ‘easy peasy vest’ te gaan haken, want hey, te moeilijk kan het toch niet zijn met zo’n naam :-) En inderdaad, wat een heerlijk patroon is dit! Je haakt het vest grotendeels aan een stuk, zo hoef je op het eind geen mouwen in te zetten bijvoorbeeld. Je kunt het vest aanpassen aan je eigen maten en voorkeuren, en Claire legt duidelijk uit hoe je dat moet doen.

Door het lekker dikke garen, de byClaire Softmix, haakt het ook nog eens lekker snel weg. Ik heb gekozen voor het okerkleurige garen, een van mijn favoriete kleuren, en ik ben superblij met het resultaat. Ik heb de mouwen verlengd en iets smaller gemaakt, verder heb ik het patroon gevolgd. Dit is echt een vest dat in iedere garderobe past. Zo wil ik hem ook nog in het zwart maken :-)

Het vest draagt ook nog eens heerlijk, kortom: wat mij betreft een echte must-make! Wil jij dit boek ook in de kast hebben? Je kunt het HIER aanschaffen. Ik wens je alvast heeeeel veel haakplezier :)

Liefs, Heleen